متهمان نامرئی آلودگی هوای پایتخت

سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

۳۰ درصد ذرات معلق شهر تهران به علت منابع خارج از تهران هستند. مجموع پی ام ۲.۵ و pm۱۰ که هم منشا صنعتی، هم خودرویی، هم گرد و غبار دارد حدود ۳۰ ‌درصد است و به علت منابع خارج از شهر تهران است. این رقم قابل ملاحظه است و باید به بررسی و تحلیل منابع آلودگی شهر تهران بپردازیم.

به گزارش نبأخبر،رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: همواره در فصل آلودگی هوا متهمان مختلفی مورد اشاره قرار می‌گیرند، بدون اینکه سهم هر کدام در میزان این آلودگی بررسی شده باشد.

آئین آغاز به کار دومین ایستگاه سنجش کیفیت هوا در منطقه ۲۲ با حضور سیدمحمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران، مسعود نصرتی شهردار منطقه ۲۲ و دیگر مسئولان شهری برگزار شد.

مهدی پیرهادی در ابتدا با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ ایستگاه سنجش در سطح شهر زیر نظر سازمان محیط زیست مدیریت می‌شود، گفت: جهت وزش باد تهران عاملی است بر اینکه زباله سوزی تهران در اراد کوه باعث تاثیر ۲۰ درصدی در آلودگی هوای تهران نشود.

وی با بیان اینکه باید دقت کنیم که حرف غیر کارشناسی در این حوزه زده نشود، گفت: یکی از مهم‌ترین چالش های سالیان اخیر در حوزه کاهش آلودگی هوای تهران نبود امکان شناسایی به روز شده عاملان اصلی این بحران است. همواره در فصل آلودگی هوا متهمان مختلفی مورد اشاره قرار می‌گیرند بدون اینکه سهم هر کدام در میزان این آلودگی بررسی شده باشد.

پیرهادی افزود: طی روزهای گذشته که بحث آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دادم این نکته بسیار قابل توجه بود که بین وزش باد و آلودگی هوا ارتباط وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه بر اساس سیاهه انتشار ۶۰.۸ درصد میزان آلودگی هوا مربوط به وسایل نقلیه است، ادامه داد: اگر این تأثیرگذاری خودروها بر آلودگی هوا قطعی باشد باید این تأثیر به‌ صورت هر روزه باشد؛ اما طی روز پنجشنبه که بیشترین میزان تردد در تهران رخ داد این میزان آلایندگی را در تهران نداشتیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: برخی از مسئولان از تأثیر ۱۵ تا ۲۰ درصدی زباله سوزی در آلودگی هوای جنوب تهران خبر دادند اما جهت وزش باد در تهران غرب به شرق است و مدل‌های وزشی باد تهران به گونه‌ای نیست که زباله سوزی عامل ۲۰ درصدی آلودگی هوای تهران باشد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها طی سالیان گذشته در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران، نبود امکان شناسایی به روز شده، عاملان اصلی ایجاد این بحران بوده است. همواره در فصل آلودگی هوا متهمان مختلفی مورد اشاره قرار می‌گرفتند بدون اینکه سهم هر کدام از آن‌ها در ایجاد این بحران شناسایی، محاسبه و ارائه شده باشد.

پیرهادی ادامه داد: در واقع اطلاعات جدیدی در دسترس نبود که به وسیله آن بتوان مشخص کرد کدام منابع آلاینده در شهر تهران آلودگی تولید می‌کنند و هر کدام چه مقدار در کل آلودگی تولیدی در شهر تهران سهم دارند؟ چراکه دومین گام اصلی در مدیریت کیفیت هوا تهیه سیاهه انتشار شناخته می‌شود که برای شهر تهران به روزرسانی نشده است.

وی تصریح کرد: هدف از تهیه سیاهه انتشار «کمی سازی» مقادیر آلایندگی تولیدی از منابع آلاینده مختلف، شناسایی و اهمیت سنجی و مقایسه منابع مختلف برای آلایندگی‌های گوناگون و اثرسنجی سناریوهای مختلف کاهش آلودگی هوا است. سیاهه انتشار مهمترین ابزار علمی و مدیریتی شناخت و کاهش آلودگی هواست. بدون سیاهه انتشار برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا کاملاً بی هدف است، چراکه اهداف کیفی را به اهداف کمی تبدیل و پایش اثر بخشی برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را میسر می‌کند.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در این راستا پس از سال‌ها در دو دوره متوالی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ سیاهه انتشار شهر تهران توسط شرکت کنترل کیفیت هوا تدوین و به روز رسانی شد. این مطالعات مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها در حوزه آلودگی هوا در کشور قرار گرفته است. برنامه‌های کمی کاهش آلودگی هوای متعددی براساس آن‌ها تدوین و به دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری تهران و دولت ارائه شده که مبنای بسیاری از سیاست‌ها از جمله در مصوبات هیئت دولت و آیین نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک بوده است.

وی افزود: سیاهه انتشار شهر تهران مسیر تدوین برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و سیاست‌گذاری‌های مربوطه را برای مدیران و تصمیم‌گیران روشن، هموار و کمک می‌کند تا منابع مالی محدود در دسترس به صورت هدفمند هزینه شود.

پیرهادی ادامه داد: متدولوژی استفاده شده برای تهیه سیاهه انتشار شهر تهران مدلی است که تمام کشورهای پیشرفته دنیا از آن استفاده می‌کنند و امکان بهره‌گیری از مدل و ساختار سیاهه انتشار تهران برای به‌روزرسانی مطالعات سیاهه انتشار سایر شهرهای کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال مناقصه سیاهه انتشار انجام و دانشگاه علم و صنعت برنده این مناقصه شد و انتهای سال آینده نتیجه اولیه مطالعات مشخص می‌شود، گفت: در شهر تهران بیش از دو دهه فرایند پایش کیفیت هوا با سنجش آلاینده‌های گازی مونواکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن در کنار ذرات معلق کوچک‌تر از ده میکرون انجام شده و البته بیش از یک دهه، آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از دو و نیم میکرون نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری ادامه داد: در حال حاضر ۲۲ ایستگاه متعلق به شرکت کنترل کیفیت هوا در سطح شهر نصب شده که سه ایستگاه آن در حال نوسازی است و به زودی با راه‌اندازی سه ایستگاه دیگر مجموع ایستگاه‌های متعلق به این شرکت به ۲۵ ایستگاه خواهد رسید و در کنار آن ۱۴ ایستگاه نیز متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است که عملیات سنجش و اندازه‌گیری آلودگی هوای پایتخت را بر عهده دارند.

وی افزود: اطلاعات ایستگاه‌های مذکور پس از جمع آوری در سامانه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به‌ صورت شاخص ۲۴ ساعته و همچنین شاخص هم اکنون در اختیار عموم شهروندان قرار می‌گیرد.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: از آنجا که AQI یک شاخص ۲۴ ساعته است و به عبارت بهتر کیفیت هوا را در ۲۴ ساعت گذشته نشان می‌دهد، قدرت تصمیم‌گیری مردم هنگام مواجهه با آلودگی هوا کم می‌شود و در واقع اطلاعاتی که در دسترس عموم قرار می‌گیرد متوسط ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

پیرهادی گفت: برای آنکه در مواقعی که تغییرات خاصی در کیفیت هوا به علت شرایط جوی متغیر روی می‌دهد و خصوصاً هنگام بروز شرایط ناسالم، امکان ارائه گزارشی از آخرین ساعات فراهم باشد و مردم نیز بتوانند با توجه به آخرین شرایط از نظر کیفیت هوا تدابیر لازم را اتخاذ کنند، از سال ۱۳۹۵ در سامانه آلودگی هوا متعلق به شرکت کیفیت هوا، اطلاعاتی تحت عنوان شاخص «هم اکنون» ارائه شده است.

وی افزود: این شاخص که با عنوان Nowcast نیز شناخته می‌شود و برای آلاینده‌های ذرات معلق و ازن به کار می‌رود، به گونه ای تعریف شده است که در ۱۲ ساعت آخر (۸ ساعت برای آلاینده ازن) اگر میزان غلظت آلاینده تغییرات زیادی نداشته باشد از متوسط ۱۲ ساعته در محاسبه شاخص استفاده می‌شود و در صورتی که کیفیت هوا در ساعات اخیر دستخوش تغییرات قابل ملاحظه باشد با تأکید بر اطلاعات ساعات نزدیک‌تر به آخرین ساعت برای ذرات معلق سه ساعت آخر و برای ازن ساعت آخر برای محاسبه شاخص هم اکنون استفاده می‌کنند.

به گفته پیرهادی بدین ترتیب اطلاعات و شاخص ارائه شده به کیفیت هوا در ساعت دریافت گزارش نزدیکتر بوده و امکان اقدام برای مردم و مسئولان افزایش پیدا می‌کند.

۳۰ درصد ذرات معلق شهر تهران به علت منابع خارج از تهران هستند

سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم در این مراسم با اشاره به این که امروز دومین ایستگاه منطقه ۲۲ آغاز به کار می‌کند؛ به این علت که منطقه ۲۲ یکی از ورودی‌های اصلی شهر تهران و از عوامل مهم تاثیرگذار بر آلودگی پایتخت است این ایستگاه راه اندازی شده است گفت : از عوامل مهم آلودگی هوای تهران منابع خارج از شهر هستند و بررسی حجم این آلاینده‌ها تاثیر گذار است تا میزان غلظت آلاینده‌ها و منابع ورودی به تهران را بشناسیم. از این جهت در غربی ترین نقطه تهران ایستگاه وردآورد را نصب کردیم.

میرزایی قمی با بیان اینکه ۲۲ ایستگاه در سطح شهر تهران مربوط به شرکت کنترل کیفیت هوای تهران است و مجموعا ۳۶ ایستگاه سنجش در سطح شهر تهران داریم، گفت: خبرهای خوشی برای شهروندان داریم و تا انتهای سال تعداد ایستگاه های مربوط به شهرداری تهران به ۲۵ ایستگاه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ایستگاه‌ها ممکن است به صورت مقطعی خاموش باشد، اما این ایستگاه‌ها اطلاعات به‌روز و لحظه ای را بدون دخالت عامل انسانی نشان می دهند. شهروندان مطمئن باشند اطلاعات بر اساس اعداد و ارقام ایستگاه هاست. شاید در مواقعی به علت تشکیل کمیته اضطرار و تعداد بالای مراجعه کنندگان به سایت، عملکرد سایت شرکت کنترل کیفیت مختل شود؛ اما این اتفاق مقطعی است و ربطی به مشکلات سرور و ایستگاه ندارد.

وی با اشاره به هزینه نگهداری این ایستگاه ها گفت: نگهداری ایستگاه‌ها رقم قابل ملاحظه‌ای دارد. این ایستگاه‌ها مجهز به چند آنالیزور هستند. اگر بخواهیم به صورت کامل میزان آلاینده ها را بررسی کنیم باید ۶ آنالایزر روی این ایستگاه‌ها نصب کنیم. در حال رایزنی برای واردات آنالایزرهای به‌روز هستیم. حدود ۱۰ میلیارد هزینه نصب کامل ایستگاه‌های سنجش است. برای نگهداری آن هم به صورت سالانه مناقصه برگزار می‌کنیم.

میرزایی قمی تاکید کرد: ۳۰ درصد ذرات معلق شهر تهران به علت منابع خارج از تهران هستند. مجموع پی ام ۲.۵ و pm۱۰ که هم منشا صنعتی، هم خودرویی، هم گرد و غبار دارد حدود ۳۰ ‌درصد است و به علت منابع خارج از شهر تهران است. این رقم قابل ملاحظه است و باید به بررسی و تحلیل منابع آلودگی شهر تهران بپردازیم.

وی گفت: اندازه گیری منابع خارج از تهران مربوط به محیط زیست است، اما ما برای تحلیل دقیق خودمان ایستگاه وردآورد را در غربی ترین نقطه شهر تهران نصب کردیم. افزایش جمعیت تهران و آمار وزارت نفت برای افزایش مصرف سوخت، باعث می شود تا تحلیل به روز تری در این حوزه داشته باشیم. بنابراین برای واقعی شدن دیتاها باید تعداد ایستگاه‌ها را افزایش بدهیم.


ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید